Kategorier
Diabetes Kost Motion

How to: Sådan får du diabetes

Der er jo nok en lille milliard faktorer der spiller ind. Og så vidt jeg kan læse mig til er der ikke helt afklaring om hvorfor eller præcist hvordan man scorer sig en diabetes-diagnose. I hvert fald ikke type 1. Type 2 har man dog en formodning om hvorfor opstår. Jeg har også en opskrift.

Først og fremmest skal du sørge for at der er en i familien der har det. En som du deler blodlinie med og gerne så tæt som muligt. Du kan ikke blive smittet ved at holde i hånd med en diabetiker. Desværre. Har en af dine forældre D2 har du 40% på chance for selv at få det – og har begge dine forældre det er du næsten home safe med 80%. Er du afrikansk, asiatisk eller latinamerikansk af afstamning er du også et skridt foran.

Er den arvelige del på plads bliver det næste du skal gøre let. Hvis ikke skal du skrue mere op – eller ned alt efter indsatsområde.

For det første skal du stoppe al motion

Lige nu! Dette er vigtigt da det vil gøre det væsentligt lettere for dig at tage på og få proppet fedtdepoterne. Tag elevatoren i stedet for trapperne og få dig et stillesiddende job. Tak nej til badminton med vennerne, lok i stedet med en tur på netcafe hvis I absolut skal mødes in real life. Tag bussen, bilen eller knallerten når du skal fra A-B. Løb ikke efter bussen  – der kommer en ny om lidt.

Grøntsager er kaninføde

… og den eneste måde hvorpå det kommer i din krop fra nu af er hvis du spiser kaninen. Det kan iøvrigt anbefales – kanin smager godt. Lidt ala kylling. True story! Hold dig fra grønt generelt. Det fylder unødigt både på tallerken og i maven og kan mætte dig i for lang tid. Mæthedfølelsen skal du slippe af med hvis du skal have lyst til at snacke mellem måltiderne – og det skal du.

Sørg for at få rigeligt med fedt og mættede fedtsyrer – smør. Masser af smør. Steg med smør, bag med smør, sovs med smør, smør med smør.

Spiser du brød skal det naturligvis være så hvidt og luftigt som muligt.

Og så er der det med mellemmåltiderne. De skal snackes. Chokolade, chips, kage – find selv på mere. Det bør ikke være så svært, din krop skal nok guide dig i retningen af hvad du virkelig har lyst til. Den vil enten sige “mere salt” eller “mere sukker”.

Skyld ned med sukkervand. Eller. Faktisk. Her har du et valg. Du kan enten give den gas med sukkerholdige drikke eller aspartam-holdige. Aspartam i store mængder siges det har stor effekt. Det diskuteres vist stadig. Ikke destomindre er der ingen grund til at nøjes med vand. Øl, vin og Randers-bajere kan også hjælpe dig godt på vej, hvis du ikke skal op og passe dit – nu – stillesiddende job dagen efter.

Søvn er overvurderet

Helt seriøst. Man kan fungere ganske fint på 4-5 timers søvn og det behøver ikke være sammenhængende søvn. Det med at afbryde søvnen er også let nok – klares fint med enten vækkeur eller børn. Er du alligevel for træt i løbet af dagen er der jo altid Redbull. Et glimrende produkt fyldt med både sukker og koffein – det kan være dyrt, men de fåes flere steder på medlemsbasis til langt under halv pris. Google det!

Så er det bare at vente

Med disse 3 hovedindsatser burde du ret hurtigt få både forhøjet kolesterol og blodtryk. Og dit BMI burde også ret hurtigt flyve over de 25 hvor chancerne altså øges.


Nej. En diabetes-diagnose er selvfølgelig på ingen måde noget man skal gøre grin med. Ovenstående er ikke et udtryk for hvad jeg har gjort – og dog.

Jeg har tilladt mig selv at blive for lad. Der har ikke været motion på mit program i meget lang tid. Jeg har overspist – egentlig ikke spist usundt – bare overspist. Været glad for byture og anlagt mig et meget fint bildæk om livet.

Derudover har jeg arbejdet meget og længe. Og altså sovet begrænset i en længere periode. Det skal lige siges at jeg har arbejdet med stor fornøjelse 8 til 16 og igen 21.00-ish til 02.00-ish. De sene timer har været nogle fantastiske arbejdstimer hvor jeg virkelig har nydt det. Men at stå op igen kl. 7 har givet mig for lidt søvn og det har jeg måske kørt lidt for hårdt i lidt for lang tid.

Som min læge siger er det jo ikke bare et spørgsmål om livsstil, men der er da ingen tvivl om at de sidste 5 års stress på kroppen har haft en indvirkning.

Skriv et svar