Kategorier
Motion

7 point om ugen

Gæsten, Anders Grønkjær, nævner på et tidspunkt et 3-point-system som på en eller anden måde faktisk inspirerede mig til at prøve noget i samme dur.

Dette podcast. Hans system var simpelt. 1 point blev udløst enten af at cykle på arbejde eller en reel omgang motion. Og der skulle optjenes minimum 3 om ugen. Overskueligt og godt.

De 30 minutters ‘op med pulsen’, som jo er anbefalet, tænkte jeg at jeg måske kunne proppe i noget lignende. Det skulle være simpelt og overskueligt – og med tanken om at det var hver dag måtte det jo hedde et 7-point-system. 7 point om ugen. 1 point = 30 minutters op med pulsen.

Jeg har ca. 15 min på arbejde på cykel. Jaja. I modvind og med cykelvogn på. Ellers ikke. Men godt et kvarter. Dvs at til/fra arbejde = 1 point. Herfra var det så at spæde op med 2 ekstra og en time i motionscenter ville jo udløse 2 point.

Det skulle ikke væltes til i regler. Det skulle faktisk bare motivere. Så listen over ting der der kunne udløse et point voksede lidt; 10.000 skridt på en dag, længere cykelture (hvis jeg havde andre ærinder), sex (stop! Det tager ihvertfald 30 min! ;)), længere gåture. Dagene på ski talte også.

Da det hele startede havde jeg også røven fuld af ambitioner og mål. Jeg skulle på idealvægt i løbet af 20 uger. Skulle i hvert falde i motionscenter 2 gange ugentligt. Spise meget mindre, drikke mere vand, etc. Men. Så startede jeg på insulin og blev bedt om ikke at træne mens de vurderede antallet af enheder. Og i mellemtiden var jeg blevet jeg syg. 8 ugers f****** forkølelse. 8 uger! Den det forkølelse der hang over danmark og den der blev ramt var ca ramt i 3-5 uger. Jeg tog lige lidt mere.

Er overbevist om at det selvfølgelig hang sammen med at mit immunforsvar liiiiiiige kæmpede med noget andet også og derfor ikke havde tid til at sætte ind på andre fronter.

Det var så slemt at mit højre øre stoppede helt til. Helt til. Jeg kunne intet høre på det og alle andre lyde blev kastet rundt. Min telefon kunne ligge på min højre side og ringe – og jeg ville gå til venstre for at finde den. Det var slemt.

Smådårlige undskyldninger og nogle der er reelle nok fik mig hivet lidt ud af at ramme min målsætning.

For lad os komme tilbage til systemet. For ideen er stadig god. Ideen om at minimumsindsatsen skal være overskuelig og til at gå komme i mål med – hver uge. Om det er et 3,4 eller 7 point-system afhænger jo netop af indsatsen. 3 kræver jo så bare, som i Anders’ tilfælde, en time pr point. Og jeg ved at Anders skal et godt stykke på cykel for at komme på arbejde.

Jeg har lagt pointene i mit afrapporteringsark sammen med vægtmålingen. Så er det lige som samlet, men selve arket er nu sjovt nok at have hængende også.

Jeg er ikke i mål med at ramme 7 om ugen – det var alligevel sværere end jeg troede. Men det kommer jeg. Snart!

I næste uge! 😉

Vil du ha’ arket? Download det her … 7-point-om-ugen.pdf

Skriv et svar